Jeroen Matthijssen (VVD): ‘Zero emissie zone is géén politieke afspraak én er is wel erg veel aandacht voor de positieve effecten’
Bron: Studio Alphen
GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN – Er zijn maar liefst 132 brieven ingezonden door inwoners die het niet eens zijn met de invoering van de zero emissie zone (ZE-zone) op 1 juli van 2026. Ook de politieke partijen hebben kritiek. Dat blijkt donderdag 9 januari tijdens een informatiemarkt in het Alphense gemeentehuis.
De informatiemarkt is bedoeld om meer te weten te komen over de ZE-zone, over de cijfers die onder het plan liggen en over het hoe en waarom. Op basis van de informatie zullen in een later stadium de Alphense gemeenteraadsfracties een politiek debat voeren. Daar geven zij hun mening en er komen dan wensen en bedenkingen voor het college van burgemeester en wethouders (B&W). Voorafgaand hieraan wil de Alphense politiek inzage in de ingezonden brieven van inwoners (zienswijzen) én een goed gesprek hierover met de indieners en met de verantwoordelijke wethouder Gert van den Ham (duurzaamheid).
Uit het gesprek met de politieke partijen tijdens de informatiemarkt blijkt dat zij bepaalt niet staan te juichen om de ZE-zone in te voeren zoals deze is bedacht. Ook leven er veel vragen, onder meer over de zienswijzen en over de gevolgen van een ZE-zone voor omliggende wijken. Verder zijn er zorgen over de beschikbaarheid van voldoende laadpalen en er zijn twijfels over de juistheid van de wel erg positieve insteek van de presentatie op deze avond.
Geen politieke afspraak
Jeroen Matthijssen (VVD) is kritisch en wijst op verkeerde informatie in de presentatie van de ambtelijke ondersteuning van wethouder Van den Ham. ‘Het invoeren van een ZE-zone is níet opgenomen in het coalitieakkoord. Het is geen politieke afspraak en hoort niet in de presentatie thuis.’ Daarnaast wijst de VVD-er erop dat er erg veel aandacht wordt gegeven aan positieve effecten. ‘Wij moeten echter ook weten wat de knelpunten zijn.’
Dit betekent dat de coalitiepartners van D66, de partij van wethouder Van den Ham, niet akkoord hoeven te gaan met de ZE-zone zoals deze is voorgesteld. Nieuw Elan, VVD en CDA kunnen dus op basis van de knelpunten of een politieke voorkeur tegen de invoering zijn of bijvoorbeeld tegen de omvang van de zone. Als er wel een coalitieafspraak zou liggen, zouden zij gewoon akkoord moeten gaan met de invoering.
Ingewikkeld verhaal
Winfried Ponsioen (CDA) twijfelt aan de juistheid van gegeven cijfers. Hieruit zou blijken dat de invoering van de ZE-zone 103 miljoen euro oplevert voor de maatschappij, terwijl ondernemers ‘maar’ 22 miljoen aan kosten moeten maken. Ank de Groot (RGL) vindt het een ingewikkeld verhaal: ‘Die 22 miljoen moeten gewoon door ondernemers worden betaald. Een maatschappelijk bedrag is ongrijpbaar.’ De 103 miljoen euro is een geschatte schadepost door onder meer pieken aan wateroverlast van zware regenbuien. Deze schade ontstaat niet als de ZE-zones worden ingevoerd.
Wethouder Van den Ham blijft ondertussen optimistisch. ‘We zijn nu hopelijk weer een stapje verder. We zullen de zienswijzen en de antwoorden hierop met de raad delen. Dat duurt even, omdat we dat zorgvuldig willen doen.’ Gemeenten Leiden en Gouda hebben per 1 januari van dit jaar een ZE-zone in hun stadscentrum ingevoerd. Hoe dit verloopt, zal ook in een later stadium met de Alphense raad worden gedeeld.
Protesten
Vooral vanuit kleine zelfstandigen met een bestelbus zijn inmiddels veel geluiden dat zij helemaal niet gelukkig zijn met de invoering van een grote ZE-zone. Dit blijkt onder meer uit de petitie die door ondernemer Ronald Steenkist is gemaakt en die begin vorige week al meer dan duizend keer was ondertekend.
Op de publieke tribune zitten tijdens de informatiemarkt inwoners met vragen. Zij zien veel problemen en twijfelen aan het nut van de ZE-zone. Zo wijst een van hen op een grotere hoeveelheid fijnstof in plaats van een kleinere door het remsysteem van elektrische auto’s. En: ‘netcongestie is er tot 2035, pas daarna kunnen laadpalen aan huis of bedrijf worden neergezet’. Een andere spreker meldt dat er geen rekening is gehouden met campers. Dit is geen zakelijk verkeer, maar zij worden door hun kenteken toch ondergebracht bij wagens die niet in een ZE-zone mogen komen. De ZE-zone geldt wel voor bedrijven en niet voor particulieren.
ZE-zone buiten centrumgebied
Het instellen van een ZE-zone is een initiatief van Nederlandse gemeenten. Zij maken hierover onderling afspraken. Alphen aan den Rijn is een van de ‘pilot gemeenten’ die dit jaar begint met zo’n zone. De gemeenten willen uiteindelijk schonere lucht in de centrumgebieden van alle steden. Daarom zijn de centra alleen toegankelijk voor elektrische vrachtwagens en bestelbusjes. Alphen aan den Rijn is vooralsnog de enige gemeente die ook buiten het centrumgebied een ZE-zone in zal stellen.