Qbuzz-chauffeurs kampen met klachten door nieuwe elektrische bussen: ‘Sommigen kunnen letterlijk niet gaan zitten’
Foto: Qbuzz
Buschauffeurs van Qbuzz in Alphen aan den Rijn, Leiden en omliggende plaatsen ondervinden grote problemen met de nieuwe elektrische bussen die onlangs zijn ingevoerd. Volgens de chauffeurs zijn de cabines zó krap en onpraktisch ontworpen dat sommigen moeite hebben om überhaupt op de bestuurdersstoel te komen. De klachten variëren van fysieke ongemakken tot ziekmeldingen.
Cabine te krap voor veel bestuurders
Uit een enquête van vakbond FNV blijkt dat 98 procent van de ondervraagde chauffeurs lichamelijke klachten ervaart sinds de overstap naar de nieuwe Iveco-bussen. FNV-bestuurder Oguz Sükür somt uiteenlopende problemen op: langere chauffeurs die hun hoofd stoten, zwaardere collega’s die nauwelijks door de nauwe ingang van de cabine passen en bestuurders die niet tussen stoel en stuur kunnen zitten.
Een van de chauffeurs, die anoniem wil blijven, bevestigt dat de klachten breed worden gedeeld. “Ik hoor collega's soms vloekend naar de bus lopen. Sommigen werken minder uren of zijn zelfs ziek thuisgekomen.”
‘Zelfs de veiligheid komt in het geding’
Volgens chauffeurs leidt de ongemakkelijke zithouding niet alleen tot fysieke belastingsklachten, maar ook tot onveilige situaties. Door beperkte bewegingsruimte zouden bestuurders in noodsituaties minder snel kunnen handelen. “Ik zag laatst iemand rijden met zijn knie bijna tegen de richtingaanwijzer. Bij een noodstop kan dat echt gevaarlijk worden,” zegt een ervaren chauffeur.
Expert: langdurige verkeerde houding zorgt voor risico’s
Ergonomiespecialist Pascal Schmeitz legt uit dat langdurig werken in een onnatuurlijke houding voor serieuze klachten kan zorgen. Werkgevers moeten volgens hem zorgen voor een werkplek die voor iedereen instelbaar en passend is. Qbuzz benadrukt dat chauffeurs vanaf 5 december een persoonlijke instructie krijgen van een onafhankelijke ergonoom om de werkplek zo goed mogelijk af te stellen.
FNV: ‘Problemen hadden voorkomen kunnen worden’
Volgens FNV-bestuurder Sükür had Qbuzz deze situatie kunnen vermijden door bij de aanschaf van de bussen een representatieve groep chauffeurs mee te laten testen. “Neem je grootste, kleinste, dikste en dunste chauffeur mee — dan zie je meteen waar de knelpunten zitten,” zegt hij. Volgens chauffeurs is dit niet gebeurd.
Qbuzz werkt aan oplossingen
Qbuzz erkent dat er ergonomische verbeteringen nodig zijn, maar wil geen aantallen noemen van chauffeurs die klachten hebben of zijn uitgevallen. Het bedrijf wijst erop dat ziekteverzuim meerdere oorzaken kan hebben. Wel laat de vervoerder weten in gesprek te zijn met de busleverancier en zelf al aanpassingen door te voeren bij een van de modellen om de cabine te verbeteren.