In 5 minuten aangifte doen in plaats van urenlange papierwinkel: winkeldiefstal-app is een succes

Bron: AD Groene Hart
Sneller en met minder fouten aangifte van winkeldiefstal doen. Een proef in Alphen en Gouda met dat doel pakt positief uit. De politie heeft deze werkwijze nu landelijk ingevoerd.
Het is bijna net zo simpel als de belastingaangifte-nieuwe-stijl met vooraf ingevulde velden, illustreert Frank Heijmink, politieagent van eenheid Den Haag met aandachtsgebied detailhandel en bedrijfsleven. ,,Je tikt als ondernemer zelf in wat nog niet is ingevuld. Je geeft akkoord en hup, de digitale aangifte staat meteen bij de politie in het systeem.’’
Alphen en Gouda waren in het voorjaar van 2021 proeftuin voor deze nieuwe digitale aangifte, samen met steeds een paar gemeenten per politieregio elders in Nederland. Nu, ruim twee jaar later, is deze aangifte-app zachtjesaan overal ingevoerd. Heel eenheid Den Haag (waar Zuid-Holland-oost onder valt) en naburige eenheid Midden-Nederland (met onder andere Woerden, De Ronde Venen en omliggende gemeenten) werken inmiddels met de digitale aangifte.
Kleinere kans op fouten
Wat de politie vooraf hoopte, blijkt ook in de praktijk. Heijmink: ,,Er is een kleinere kans op fouten en variaties in schrijfwijzen. Als de aangever bijvoorbeeld het soort misdrijf wil invullen, kan hij of zij kiezen uit de juiste omschrijving. Bij een papieren aangifte komt het ook wel voor dat een handschrift soms minder goed leesbaar is. De digitale aangifte kunnen wij in één keer overnemen.’’ De winkelier op zijn beurt boekt tijdwinst omdat bij voorbeeld contactgegevens van de supermarktvestiging al zijn ingevuld.
Klopt, reageert Edwin ten Brink van supermarkt Jumbo Ten Brink Food in de Herenhof in Alphen. ,,De app werkt zeker en helpt enorm bij de aangiftes. Wij bereiden digitaal voor en de politie neemt dan digitaal over.’’ Af en toe hebben medewerkers nog wel te maken met technische complicaties. ,,Soms gaat de verbinding binnen de winkels moeizaam. Maar verder ben ik tevreden’’, vertelt Ten Brink.
Ook Plus Van den Boogaard (voorheen Van Ee) in Gouda heeft proefgedraaid met de aangifte-app. Maar een woordvoerder van de bedrijfsleiding durft nog geen oordeel te vellen. ,,We hebben wat meer tijd nodig om er ervaring mee op te doen. Zelf heb ik ‘em nog niet heel veel gebruikt.’’
Eerste keer 10 tot 15 minuten nodig
Waar een 'papieren’ aangifte al gauw één tot anderhalf uur in beslag kan nemen, zou de digitale aangifte efficiënter en dus sneller moeten kunnen. Daadwerkelijk meten doet de politie dit niet. ,,Maar wat we uit het veld horen is dat een ondernemer die dit voor het eerst doet, er 10 tot 15 minuten mee bezig is. Wie dit vaker heeft gedaan kan het zelfs in een minuut of 5.’’
Die tijdwinst is voor de politie belangrijk omdat dit de drempel om aangifte te doen, lager maakt. Het is lastig dit met cijfers te staven omdat de proef begon in coronatijd met bijvoorbeeld toegangscontroles en een gewijzigde, beperkte winkelopenstelling. Landelijk is er een stijging van het aantal winkeldiefstallen. In de eenheid Den Haag waren dat vorig jaar 5122 tegen 3899 (2021) en 4149 (2020). Midden-Nederland kwam op 4937 tegen 3516 (2021) en 4300 (2020).
Met aangiftes voeden
Zo’n stijgend aantal aangiftes kan wijzen op meer diefstallen, maar ook op een grotere aangiftebereidheid. Heijmink: ,,Maar ik durf wel te stellen dat dit systeem die bereidheid vergroot.’’ Meer meldingen betekenen een betere inzet van de politie, onderstreept hij. ,,Mensen moeten ons wel met aangiftes voeden, want alleen zo kunnen wij de juiste inzet plegen.’’
En zo komt ook de achtergrond of aanleiding van winkeldiefstal naar boven, waarmee eventuele hulp aan de dader is in te schakelen. ,,Een jeugdige die steelt kan bijvoorbeeld een aanwijzing zijn voor problemen thuis of omgang met foute vrienden. Bij een volwassene kan het wel eens het signaal zijn van beginnende dementie.’’