‘Fijn je te zien!’ Feelgood posters langs de weg maken je happy

Bron: AD Groene Hart
Wie zegt dit nou eigenlijk tegen mij? Dat zullen automobilisten en andere passanten zich afvragen als zij langs de opvallende sandwichborden komen die nu door ‘heel’ Alphen staan.
Het antwoord: de borden met teksten als Fijn je te zien en (ik wens je een) Fijne dag zijn bedacht door reclamebedrijf Hoffman, dat ook een kantoor heeft in Alphen.
,,Daarom wilden we onze borden juist ook in deze stad verspreiden”, vertelt Timon Rosier, een verse kracht bij Hoffman. ,,We doen dit ook om aan te geven dat reclame helemaal geen vies woord of begrip hoeft te zijn. Ja, wij verdienen er onze boterham mee. Maar we doen er soms bewust ook een andere campagne tussendoor, zoals deze.”
Happy
In Alphen zijn zo’n twintig sandwichborden geplaatst, die onder meer aan de Aziëlaan, Prins Bernhardlaan, Eisenhowerlaan en Thorbeckestraat staan. De bedoeling daarvan is passanten vooral even te laten glimlachen, legt Rosier uit. ,,Dat je je even happy voelt als je erlangs komt.” Daar komen positieve reacties op, meldt de initiatiefnemer.
De naam van het bedrijf staat bewust amper leesbaar op de borden. ,,We willen er niet mee pochen.”
Elders in ons land plaatste Hoffman ook honderden opvallende sandwichborden, het bedrijf noemt ze feel good posters. Daarop staan kreten als Die glimlach staat je goed!, Succes! Maak er een topdag van! en Wees jezelf (dan ben je leuker).
Het reclamebedrijf koos voor ‘leuke’ teksten, wilde niemand tegen de schenen schoppen. Eén bord heeft echter een ‘dubbele bodem’. Er staat op: Hé Schatje (Voel je je aangesproken? Anderen ook...). Rosier: ,,Sommige reclamekreten, hoe goed bedoeld ook, kunnen tegenwoordig niet meer.”