Nijpend tekort: Qbuzz schakelt noodgedwongen buitenlandse chauffeurs in

Bron: AD Groene Hart
Streekvervoerder Qbuzz schakelt buitenlandse chauffeurs in om het nijpende tekort aan bestuurders op te vangen. Het gaat om ervaren chauffeurs.
Het bedrijf heeft daarvoor groen licht gekregen van de provincie Zuid-Holland. Qbuzz rijdt sinds 15 december in onder meer de Alphense en Goudse regio. De eerste periode werd gekenmerkt door grote leveringsproblemen bij bussenbouwers, waardoor Qbuzz erg moest improviseren. Het regende klachten van reizigers.
Aan de door vergrijzing steeds krapper wordende arbeidsmarkt ontkomt ook het openbaar vervoer niet. Qbuzz moet alle zeilen bijzetten om de bussen te kunnen vullen met chauffeurs. In de afgelopen twee maanden gingen volgens een woordvoerder van het bedrijf al tweehonderd nieuwe, Nederlands sprekende bestuurders aan de slag.
Vergrijzingsgolf
Maar dat is niet genoeg, blijkt nu. Om de ‘vergrijzingsgolf’ tegen te gaan, gaat Qbuzz nu ook werven onder buitenlandse chauffeurs. ,,Voor de eis om alleen Nederlandstalige chauffeurs op de bus te hebben, is vanuit de provincie vrijstelling verleend”, zegt een woordvoerder namens het vervoersbedrijf. ,,Alle internationale chauffeurs komen als zij-instromers binnen (met bus rijbewijs D) en hebben al ervaring als chauffeur.”
Jan Willem Fortuin van reizigersorganisatie Rover van de afdeling Gouda-Alphen verwacht ‘dat alles pas eind maart op rolletjes loopt’. Hij stelt dat Qbuzz bij het opleiden van nieuwe chauffeurs niet op schema heeft gelegen. ,,Ze wisten toch al tijden dat dit er aan zat te komen? Wat ze nu gaan doen, is eigenlijk het herstellen daarvan.”
In algemene zin ziet hij overigens geen problemen bij het inzetten van chauffeurs die van buiten de landsgrenzen komen. ,,Je ziet het toch al jaren overal? Kijk naar de horeca en de glastuinbouw. Dat mensen van elders zich hier willen gaan inzetten om een lijndienst te onderhouden is positief, lijkt me.”
Tekort in heel Europa werkt lokaal door
De Qbuzz-woordvoerder vertelt dat de chauffeurs dezelfde basisopleiding krijgen als alle andere nieuwe bestuurders. ,,Voorlopig stromen er elke vier weken vier nieuwe chauffeurs in.” Dat helpt, maar of het genoeg is, zal moeten blijken. Qbuzz concurreert met het buitenland, blijkt uit het tekort aan buschauffeurs dat ook in andere landen speelt.
In heel Europa, met het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zwitserland daarbij opgeteld, zoeken vervoersbedrijven momenteel ruim 100.000 chauffeurs, op een totaal van 900.000 banen. FNV-bestuurder Edwin Kuiper zei eerder tegen deze krant dat dit tekort tot 2028 op zou kunnen lopen tot 275.000. Kuiper: ,,Wat helpt is dat chauffeurs vorig jaar in de nieuwe cao 15 procent loon erbij kregen, in meerdere stappen.”
Heel vreemd is de zoektocht naar nieuwe krachten dus niet. Het is ook niet zo dat Qbuzz voor het eerst over de grenzen kijkt. In de naburige Utrechtse regio liep vorig jaar al een proef bij het bedrijf met niet-Nederlandse chauffeurs. Engels sprekende bestuurders kregen een stoomcursus busdiensten rijden. De eerste tijd na hun opleiding kregen ze in de bus hulp van een Nederlands sprekende collega.
Al veertig nieuwe collega’s
Voor Qbuzz is de toeloop van personeel een welkome opsteker. ,,Door de pilot met internationale chauffeurs in Utrecht vorig jaar hebben we daar inmiddels ruim veertig nieuwe collega’s mogen verwelkomen.”
De kersverse medewerkers, vooral Polen, krijgen huisvesting in de regio. ,,En uiteraard krijgen de Europese collega’s betaald conform de cao voor het ov”, zegt de woordvoerder in reactie op FNV’er Kuiper. ,,We hebben een partner in de arm genomen die ruime ervaring heeft met de begeleiding en inzet van Europese medewerkers binnen Nederlandse organisaties.”