Alphen presenteert fietsparkeerstrategie voor centrum en stationsgebied: focus op betere routes en stallingen

ALPHEN AAN DEN RIJN – Fietsen in het Alphense centrum moet aantrekkelijker, veiliger en overzichtelijker worden. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom de Fietsstrategie Alphen aan den Rijn vastgesteld. De strategie richt zich op het verbeteren van de fietsroutes, het aanpakken van knelpunten én het optimaliseren van fietsparkeervoorzieningen.
De plannen zijn afgestemd op de verwachte toename van het fietsverkeer in het centrum, met name in winkelstraten zoals de Julianastraat en uitgaanslocaties rondom Theater Castellum. “We willen dat meer mensen de fiets pakken, maar dan moeten de routes logisch zijn en de stallingen goed vindbaar en bruikbaar,” aldus de gemeente.
Belangrijke maatregelen
De nieuwe strategie bestaat uit meerdere concrete maatregelen:
-
Verbetering van bestaande fietsenstallingen
De huidige ondergrondse en bovengrondse stallingen worden beter zichtbaar en gebruiksvriendelijker gemaakt. Dit moet onder meer gebeuren met informatievoorziening, capaciteit-uitbreiding en begeleiding. -
Aanpassingen Julianastraat en Paradijslaan
Op de Julianastraat komt, net als op de Van Mandersloostraat, een fietsverbod. De Paradijslaan wordt als alternatieve fietsroute naar het station ingericht. -
Nieuwe stallingen bij Van Boetzelaerstraat en Paradijslaan
In dit gebied is de vraag naar fietsparkeerplekken te groot voor de openbare ruimte. Extra stallingen zijn daarom noodzakelijk. -
Pop-upstallingen op piekmomenten
Op drukke zaterdagen worden tijdelijke (‘pop-up’) fietsenstallingen geplaatst op onder meer de Aarkade, het Rijnplein en bij de Julianastraat/Paradijslaan. -
Uitbreiding straatstallingen
In de rest van het centrumgebied komen er meer fietsparkeerplaatsen op straatniveau.
Met deze strategie wil de gemeente Alphen inspelen op de groeiende populariteit van de fiets en tegelijkertijd overlast door foutgeparkeerde fietsen tegengaan.