Fietsbrug over Aarkanaal in Alphen laat nog op zich wachten

ALPHEN AAN DEN RIJN – Wie regelmatig langs de N207 bij Aarlanderveen rijdt, heeft ze vast gezien: de betonnen brugdelen en pijlers die al meer dan een jaar in het weiland liggen. Hier had allang een fietsbrug over het Aarkanaal moeten liggen, maar van bouwactiviteiten is voorlopig nog geen sprake. Wat is er aan de hand?
De geplande fiets- en voetgangersbrug van ongeveer 150 meter lang moet een verbinding vormen tussen de polders rond Aarlanderveen en het groene recreatiegebied Zegersloot. Een mooie schakel in het fietsnetwerk, die dankzij de opvallende Y-vormige pijlers bovendien als een soort ‘stadspoort’ voor Alphen zou dienen.
Maar het project kent een lange en hobbelige geschiedenis. Al in 2008 werd er gesproken over de brug, en in 2017 nam de gemeente het project over van de provincie. Sinds 2019 werken beide overheden samen aan de realisatie. Toch ligt de bouw al meer dan een jaar stil.
Vertraging door ontwerp en ondergrond
In de loop van het traject bleken er meerdere haken en ogen te zitten aan het oorspronkelijke ontwerp. Zo moest de brug worden aangepast vanwege het grote hoogteverschil met de onderliggende weg en vaarroute. Ook de verlichting en de ruimte tussen de brugleuningen voldeden niet aan de veiligheidsnormen. Die knelpunten zijn inmiddels opgelost.
Daarbovenop kwamen financiële tegenvallers. De kosten stegen vorig jaar met maar liefst 2,4 miljoen euro – het dubbele van wat eerder was begroot. Volgens wethouder Relus Breeuwsma kwam dat onder meer doordat de provincie extra eisen stelde aan het ontwerp. Hij sprak destijds de hoop uit hierover met de provincie en aannemer in overleg te kunnen gaan.
Grond nog niet stabiel
Toch is de bouw nog altijd niet hervat. Een eerder genoemd ongeluk met een vrachtwagen die betonnen brugdelen zou hebben verloren, bleek onjuist. Volgens de gemeente is de werkelijke reden dat de ondergrond aan beide zijden van het kanaal nog onvoldoende stabiel is. Vooral aan de oostkant van het kanaal blijkt de bodem nog te veel te bewegen om veilig te kunnen bouwen.
Op basis van extra bodemonderzoek verwacht de gemeente eind juni een nieuwe inschatting te kunnen maken over het moment waarop de bouw hervat kan worden. In de tussentijd wordt onderzocht of tijdelijke maatregelen kunnen helpen om het project toch sneller van de grond te krijgen.
Zoals bij veel bouwprojecten zorgt ook deze vertraging voor extra kosten. Denk aan meerkosten voor planning, begeleiding en uitvoering. Toch blijft de gemeente benadrukken dat veiligheid en duurzaamheid voorop staan. Alleen als aan alle voorwaarden is voldaan, gaat de bouw van de fietsbrug definitief van start.

Oepsie, 2.400.000 duurder dan gedacht…….en dan met eem prutsmoes over het ontwerp komen……tja…BREEUWSMA…..hoe kan het ook anders.