Ga naar hoofdinhoud
  • Home
  • Regio-Nieuws
  • Het Weer in Alphen
  • Diensten Gemeente Alphen
  • Bedrijvengids Regio Alphen
  • Alphense Geschiedenis
  • Alphen in het verleden
  • Uitgaansagenda
  • Evenementen Kalender/Poppodium Max
  • Recept van vandaag
  • Contact ons
  • COLUMNS
  • Disclaimer

COLUMN — De Raadsbrug: het monument voor bestuurlijk falen waar we straks vrolijk overheen mogen fietsen

december 3, 2025 om 08:45, 3 reacties
274a3a10-b365-41b2-80c5-684657d7a041.jpg

Er zijn fiasco’s, er zijn mislukkingen, en dan heb je de Raadsbrug: het ultieme bewijs dat een simpel fietsbruggetje in Alphen aan den Rijn kan veranderen in een bestuurlijke soap die zelfs de schrijvers van GTST niet hadden durven bedenken.

Tien jaar praten over een brug. Tien jaar!

Tien jaar lang vergaderen, overleggen, studeren, onderzoeken, nog eens onderzoeken, bodemmetingen doen, wéér bodemmetingen doen — en dan trots melden dat de grond “nu eindelijk stabiel genoeg” is om verder te bouwen.

Wat een prestatie.
Een decennium nodig hebben om tot de conclusie te komen dat de polder zacht is. Breaking news! Alsof we hier op een dorre granietvlakte leven in plaats van op de spons die Nederland heet.

Een brug bouwen op kwark

Het hele project deed denken aan iemand die een huis probeert te bouwen op pudding, maar dan met een straight face volhoudt dat het “volgens planning” gaat.

De ondergrond was jarenlang te zwak. De grondlichamen moesten inklinken. De boel zakte weg. Het was allemaal zó instabiel dat je er niet eens een wipkip op kon zetten, laat staan een fietsbrug van miljoenen.

En toch: door. Altijd door.
Zoals een peuter die een toren bouwt van duplo op een trampoline en zich dan verbaast dat het omvalt.

Kosten van 4,2 miljoen naar 7,5 miljoen: de brug die zichzelf oppompt

Maar daar blijft het niet bij. De brug kostte eerst 4,2 miljoen. Inmiddels: 7,5 miljoen.
Dat is geen inflatie — dat is bestuurlijke buiksprekerij met belastinggeld.

En dan doodleuk melden dat de afronding “geen extra kosten met zich meebrengt”.
Natuurlijk niet, want ze zijn allang zó ver over budget heen dat nog één miljoen er ook niet meer toe doet. Wat is een plas water meer voor iemand die al kopje-onder staat?

Wethouders komen, wethouders gaan — de brug blijft even denkbeeldig

Een ware estafette van portefeuilles. Elk jaar een nieuwe bestuurder die mag uitleggen waarom de brug er nóg niet is. Allemaal met dezelfde zinnen:

  • “We hebben te maken met een complexe situatie.”

  • “Veiligheid staat voorop.”

  • “De bodem is nog niet stabiel.”

  • “We willen geen risico’s nemen.”

Natuurlijk willen ze geen risico’s nemen — die lopen ze alleen met uw geduld en uw portemonnee, niet met hun eigen stoelpoten.

En dan nu: champagne! De brug komt er écht! (Zeggen ze weer.)

Nu wéér een datum: 31 mei 2026.
Niet 2024, niet 2025… 2026. Alsof we een ruimtevaartprogramma uitvoeren in plaats van een fietsverbinding van amper een paar meter over een kanaal.

Alsof Elon Musk naast de bouwplaats staat en roept:
“Jongens, zelfs mijn raketten zakken minder vaak weg dan jullie brug.”

Maar de ironie? We hebben hem écht nodig.

En dat maakt het allemaal alleen maar pijnlijker.
Deze brug is niet eens een prestigeproject. Het is gewoon een noodzakelijke, logische, fatsoenlijke verbinding voor scholieren, forenzen, recreanten — voor iedereen die nu een idioot lange omweg moet fietsen omdat een projectteam een decennium nodig had om de Hollandse klei te begrijpen.

De brug wordt straks een feest. Een opluchting. Een verademing.
Maar ook een stille schande.

De Raadsbrug is straks meer dan een brug — het is een gedenkteken

Een gedenkteken voor:

  • bestuurlijke traagheid,

  • ondergrondse naïviteit,

  • projectmanagement zonder ruggengraat,

  • en een kostenplaatje dat uit zichzelf steeds verder openzwaaide zoals een portemonnee die geen nee kan zeggen.

We gaan er straks allemaal overheen fietsen.
Sneller, veiliger, makkelijker.

En elke keer dat we dat doen, rijden we letterlijk over de versteende herinnering aan een decennium bestuurlijk prutswerk.


3 reacties - COLUMN — De Raadsbrug: het monument voor bestuurlijk falen waar we straks vrolijk overheen mogen fietsen

joost - december 3, 2025 om 09:36
Heerlijk deze column! Recht voor de raap, en nog waar ook!
Hobo - december 3, 2025 om 09:47
Als de Raadsbrug net zo ‘succesvol’ wordt als de Maximabrug, dan kunnen we straks nóg een lege prestige­brug aan het lijstje van Alphense dwaalprojecten toevoegen.
Emoe - december 3, 2025 om 14:40
Het is toch de RAAD waar die staatbrug.?

Geef een reactie







Recente berichten

  • Gemeente Alphen aan den Rijn onderzoekt wensen voor winkeltijden: inwoners en ondernemers kunnen meedoen
    3 dec, 2025
  • Jostiband roept op tot stemmen voor Top 2000-plek met ‘Als de Morgen is Gekomen’
    3 dec, 2025
  • Qbuzz past dienstregeling aan: extra ritten en routewijzigingen vanaf 14 december
    3 dec, 2025
  • COLUMN — De Raadsbrug: het monument voor bestuurlijk falen waar we straks vrolijk overheen mogen fietsen
    3 dec, 2025
  • PvdA en GroenLinks stemmen onder voorwaarden in met Masterplan Gnephoek
    2 dec, 2025
  • Fietsbrug / Raadsbrug vanaf 31 mei 2026 open voor fietsers en voetgangers
    2 dec, 2025
  • Boot vast onder Zwammerdamsebrug; brandweer schiet te hulp
    2 dec, 2025

More forecasts: Het weer in Amsterdam 14 dagen

d0a4eaeb-6721-4df1-b60b-ea82f99fcb76__1_-2-3.jpg0fbba2b7-7ff3-46a8-8a36-44c1ab70d13f-2-2.jpg

logoklaar-1.jpg

Screenshot_2025-03-04_155649-1.jpg

26eea177-8828-4210-8f43-3ea4a68b57b5-Photoroom.jpg

Schermafbeelding_2024-12-19_191114.jpg

© 2025 nieuws in Alphen