Leraar Ronald (51) verruilt klaslokaal voor locomotief en wordt machinist

Bron: AD Groene Hart
Je vak als docent op de Groene Hart Praktijkschool in Alphen vaarwel zeggen en voortaan als machinist op de trein aan de bak gaan. Voor Ronald van den Helder (51) gaat daarmee een jongensdroom in vervulling.
,,Nou, jongensdroom...’’, krabbelt de Nieuwkoper terug. ,,Toen ik jaren geleden uit militaire dienst kwam, heb ik een open sollicitatie gestuurd naar de NS. Dat is toen niks geworden. Ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij carrosseriebedrijf Zwartjes in Koudekerk en het onderwijs kwam daarna bij toeval op mijn pad.”
,,Mijn baas vond ik dat mij verder moest ontwikkelen”, vervolgt hij. ,,Dus ging ik daar een opleiding voor volgen. Zat ik daar met mensen die helemaal niets konden, dus die ging ik helpen. Vervolgens zei mijn docent dat ik dáár mijn beroep van moest maken. Ik heb toen vier jaar lang drie avonden per week gestudeerd om mijn onderwijsbevoegdheid te krijgen en daarna kon ik aan de slag als docent metaaltechniek aan het Minkema College in Woerden. Dat werk bleek me te passen als een jas.’’
Aansluitend ging Van den Helder aan de slag op het Ashram in Nieuwkoop. Dat vond hij leuk, ‘want ik had vroeger op die school gezeten.’ De laatste zes jaar gaf hij les op de Praktijkschool in Alphen. ,,En dan ben je 51 en ga je denken: blijf ik dit nog 17 jaar doen, tot mijn pensioen? Als je dan om je heen kijkt, kun je de advertenties van de NS niet missen.’’
Treinrit
Komende dinsdag is zijn laatste werkdag op school. Zijn collega’s lieten zijn overstap van het onderwijs naar het spoor niet ongemerkt voorbij gaan. Samen gingen ze donderdagavond - uiteraard per trein - naar Utrecht voor een etentje. De conducteur had wel door dat het om een bijzondere rit ging en nodigde Van den Helder uit om plaats te nemen in een van de cabines die niet door een machinist werd gebruikt. Daar kreeg hij een korte uitleg over de hendels en de lampjes. ,,Een ontzettend leuk cadeautje", aldus een glunderende Van den Helder.
Hij is niet de enige die op latere leeftijd de overstap maakt naar de NS, zegt woordvoerder Arno Leblanc van het vervoersbedrijf. ,,Iedereen is welkom. Zelfs mensen die twee, drie jaar voor hun pensioen zitten. Dat is niet alleen de theorie, het gebeurt ook dat we mensen aannemen die al in de 60 zijn.’’
Opleiding
Dat klinkt wat vreemd, want mensen moeten toch worden opgeleid. Waarom tijd en energie steken in een toekomstige machinist, die na een paar jaar toch écht met pensioen moet? ,,Zij zorgen er in elk geval weer voor dat er meer treinen kunnen rijden’’, is het antwoord.
,,De opleiding duurt een paar maanden‘’, vertelt Leblanc. ,,Daarna ga je een periode meerijden en daarna ga je onder begeleiding zelf aan het werk. Het ligt er ook een beetje aan op wat voor treinen je gaat rijden. Je hebt machinisten die op de HSL (de hogesnelheidslijn zoals tussen Amsterdam en Breda/Brussel, red.) rijden, of juist niet. Er zijn verschillende soorten treinen. Uiteindelijk ben je wel anderhalf tot twee jaar bezig voor je écht helemaal klaar bent.’’
Veel vacatures
De NS heeft een groot aantal vacatures en niet alleen voor machinisten. Er worden bijvoorbeeld ook conducteurs gezocht, zegt Leblanc. ,,De vergrijzing speelt een belangrijke rol, maar na corona kwam de economie weer op stoom en zit iedereen te springen om personeel.’’
Dat Van den Helder in het Groene Hart woont, is een voordeel. ,,Juist in de Randstad hebben we veel vacatures.’’ Er gelden voor wie bij de NS aan de slag wil wel eisen, net als bij andere banen. ,,Bij ons is dat bijvoorbeeld ook het hebben van een rijbewijs. Dat klinkt vreemd, maar je moet je standplaats per auto kunnen bereiken, omdat je soms ook de eerste of de laatste treinrit van een dag doet. Dan moet je natuurlijk wel vervoer ervoor of erna hebben.’’