Qbuzz bevestigt ‘opstartproblemen’ maar belooft beterschap, reizen blijft soms nog gratis
Bron: AD Groene Hart
Dat bij Qbuzz in onze regio niet alles goed gaat, is ondertussen wel duidelijk. Niet alleen reizigers, maar ook chauffeurs en de provincie zijn ontevreden. Ter verdediging en uitleg heeft Qbuzz een brief gestuurd aan alle ‘stakeholders’ van de concessies. Daarin geeft de vervoerder tekst en uitleg over de roerige start en belooft verbetering voor de toekomst.
Uit reacties op een eerder artikel van het AD blijkt dat er ook op de eerste schooldag van 2025 nog problemen zijn met de busvervoerder. Maar Qbuzz haakt daarop in. In een vier pagina’s lange brief belichten zij hun kant van het verhaal.
Een van de belangrijkste oorzaken die Qbuzz opvoert voor de problemen blijft het grote tekort aan elektrische bussen. Leverancier Van Hool ging failliet en een andere leverancier, Iveco, kampte met grote leveringsproblemen, legt de vervoerder uit. ‘Bij de start waren daardoor slechts 31 van de 140 bestelde bussen beschikbaar. Het niet tijdig leveren heeft direct invloed gehad op een soepele concessieovergang.’
Als vervanging voor de bestelling bij het failliete Van Hool, bestelde Qbuzz bij de Chinese fabrikant Yutong 112 bussen. De eerste vijftig zijn inmiddels geleverd, maar de tweede order van 62 moet nog in productie gaan. Qbuzz maakte naar eigen zeggen de keuze om de bestelling in tweeën te splitsen, omdat de bussen niet eerder in Nederland gebruikt werden.
Toch nog gratis reizen in sommige bussen
Een extra probleem is dat de bussen nog niet rijklaar zijn zodra ze in Nederland aankomen. Volgens Qbuzz is er dan nog 200 uur nodig om alle elektronica in een bus aan te leggen. Dat gaat niet alleen om de in- en uitcheckpalen, maar ook om communicatiesystemen voor chauffeurs en bijvoorbeeld de televisieschermen met reisinformatie.
Maar hoe gaat het dan in de tussentijd? Er rijden vervangende bussen rond die niet over al die technologie beschikken. In alle vervangende dieselbussen die niet voorzien zijn van de juiste elektronica voor het in- en uitchecken, blijft het reizen met die bussen voorlopig gratis, meldt Qbuzz.
Dat zorgt er voor dat ‘opstartproblemen’ niet alleen vervelend zijn voor reizigers en chauffeurs, schrijft Cornelis Uijl, commercieel directeur van Qbuzz. ‘Ook de financiële gevolgen voor Qbuzz zijn groot. Er zijn geen reizigersinkomsten en vele extra kosten door huur en koop van tijdelijke dieselbussen.’
Hoopvolle toekomst
Maar, volgens Qbuzz hangt de lucht niet alleen maar vol met donkere wolken. Er gloort ook licht aan de horizon. Komende weken zal de dienstverlening langzaamaan verbeteren. Er zijn veertig extra dieselbussen ingezet om de touringcars te vervangen. Juist de touringcars die voor veel minder mobiele reizigers voor problemen zorgden.
Bovenop de veertig extra dieselbussen zullen er volgens de brief vanaf nu wekelijks vijftien nieuwe bussen bij komen. Dat moet ervoor zorgen dat de dienstregeling en betrouwbaarheid snel verbeterd wordt. ‘Echter, zo lang niet alle bussen er zijn, is de uitvoering helaas minder goed.’
De goede bus
Qbuzz probeert de problemen niet alleen op te lossen door meer bussen in te zetten. Ook de inzet van extra personeel moet de dienstverlening verbeteren Soms met een opmerkelijke taak: ‘We zetten coördinatoren in op de meest kritische punten in het gebied om chauffeurs te begeleiden en ervoor te zorgen dat zij de juiste bus meenemen.’
En de reizigers dan? Hoe worden die eigenlijk geholpen? Het bedrijf geeft aan zijn best te doen maar raadt aan om vlak voor vertrek op de 9292 reisplanner te kijken. Voor wie dat niet kan, zijn er op de stations van Leiden, Alphen en Gouda in de ochtend- en avondspits medewerkers aanwezig die reizigers van de nodige informatie kunnen voorzien.