Aantal deelnemers 20 van Alphen terug op niveau van acht jaar geleden: ‘lopen is hot’

Bron: Studio Alphen
ALPHEN AAN DEN RIJN – De tenten worden opgezet, de straten schoongemaakt en de bloemetjes rechtgezet. De laatste voorbereidingen zijn in volle gang om het Burgemeester Visserpark er zo spic en span mogelijk uit te laten zien voor de 58ste editie van de 20 van Alphen. Deze zaterdagavond en zondag starten en finishen duizenden hardlopers in het park.
Ook Ronald Verkade, voorzitter van de organisatie van de 20 van Alphen, is op de dag voor de start van het hardloopevenement nog druk bezig met het inpakken van de startnummers. ‘We zijn sinds afgelopen woensdag al bezig met bouwen,’ vertelt hij. ‘En dat gaat de komende dagen nog wel door.’ Volgens Verkade liggen de voorbereidingen goed op schema. ‘Ik leef met een veertje naar aanstaande zondag toe.’
Meer mensen bewegen
De laatste jaren is de 20 van Alphen van koers veranderd: van een toonaangevende hardloopwedstrijd met topatleten, naar een tweedaags evenement, bedoeld voor een breder publiek.
Zo is er zaterdagavond de FunRun. ‘Die hebben we in het leven geroepen voor het plezier en omdat we het belangrijk vinden om mensen aan het lopen te krijgen,’ legt Verkade uit. ‘Er wordt wel een uitslag opgemaakt, maar er is geen prijzentrekking voor de nummers één, twee of drie.’
De missie van de organisatie om meer mensen aan het bewegen te krijgen lijkt te lukken. ‘We zijn afgelopen week door de grens van 7000 deelnemers gegaan,’ zegt Verkade. ‘Het zou me niet verbazen als we ergens tussen de 7500 en 8000 deelnemers gaan landen. Daarmee zijn de deelnemersaantallen weer terug op het niveau van een jaar of acht geleden.’
Bucketlist afvinken
De reden waarom het aantal deelnemers oploopt, is voor de voorzitter duidelijk. ‘Lopen is hot’, vertelt Verkade. ‘Gen Z’ers hebben vaak een bucketlist met dingen die ze willen afvinken. Vaak staat daar ook het lopen van halve of hele marathons op. We zien dat die jongerencategorie heel erg vertegenwoordigd is. Maar de grootste deelname zit bij ons nog bij mensen die tussen de 30 en de 40 jaar oud zijn. Ook zijn er nog veel scholen, verenigingen en bedrijven die een rondje Alphen met elkaar gaan doen.’
Het evenement is ook op andere manieren veranderd. ‘Er is op allerlei plekken vermaak onderweg: cheerzones, dj’s, fotografie. Het is heel leuk om door Alphen te lopen, het is echt meer een beleving geworden.’
Visitekaartje
Volgens de organisatie komt ongeveer 65% van de deelnemers uit Alphen aan den Rijn. Maar de organisatie doet niet alleen voor hen hun best om het Burgemeester Visserpark er spic en span uit te laten zien. ‘We geven dit weekend natuurlijk een visitekaartje af aan mensen die buiten Alphen komen. En als ik door de deelnemerslijsten heen ga, zie ik mensen van jong tot oud, van links tot rechts, deelnemen. Dus we slagen in onze missie om veel mensen aan het lopen te krijgen.’