Ga naar hoofdinhoud
  • Home
  • Regio-Nieuws
  • Het Weer in Alphen
  • Diensten Gemeente Alphen
  • Bedrijvengids Regio Alphen
  • Alphense Geschiedenis
  • Alphen in het verleden
  • Evenementen Kalender/Poppodium Max
  • Recept van vandaag
  • Contact ons

Een tijdelijk station? ProRail onderzoekt oplossingen voor vervangen gammele spoorbrug

maart 22, 2025 om 08:50, Geen reacties
Schermafbeelding_2024-10-19_130253-3.jpgFoto: De Spoorbrug over de Gouwe in Alphen

Bron: AD Groene Hart

Buiten gebruik, dat is de spoorbrug over de Gouwe bij Alphen geregeld. Of er vaart een schip tegen aan of er is een defect. Eind volgend jaar gaat ProRail in negen maanden tijd de spoorbrug vervangen. ProRail denkt na over een tijdelijk station. Is dat haalbaar?

Eigenlijk kan het niet om een belangrijke spoorverbinding tussen Woerden, Bodegraven, Alphen en Leiden er gedurende negen maanden volledig uit te leggen, stellen lokale en provinciale overheden. ProRail en NS beloven alle opties ‘zorgvuldig’ te bestuderen om de hinder voor de reizigers eind volgend jaar tot een minimum te beperken.

Acht Statenfracties, waaronder BBB, PVV, CDA en VVD, zijn ‘zeer ontstemd’ over de door de spoorbeheerder aangekondigde stremming. Ze vinden het ‘onacceptabel’ dat er negen maanden lang geen treinen rijden op (een deel van) de spoorlijn Leiden-Utrecht.

Oplossing


Gedeputeerde Frederik Zevenbergen zei eerder in AD Groene Hart de onvrede van reizigers en Statenleden te snappen, maar zei er meteen bij dat ProRail ‘geen onredelijke keuze’ heeft gemaakt. Als een andere optie wordt gekozen, bijvoorbeeld een tijdelijke spoorbrug over de Gouwe, gaat de vervanging veel meer geld kosten. De huidige brug is in 1940 in gebruik genomen, dus nu wel aan vervanging toe, erkennen GS.

Een veel toegepaste oplossing is om gedurende negen maanden bussen in te zetten tussen Bodegraven en Alphen. Reizigers stappen dan in Alphen of Bodegraven uit de trein, stappen in de bus en kunnen dan pakweg dertig minuten laten hun reis per spoor vervolgen. Een andere optie is om een tijdelijk station nabij de spoorbrug aan te leggen waardoor het overstappen op de bus simpeler en vooral sneller verloopt.

Pop-up station


Dit tijdelijke treinstation wordt ook wel de ‘Nijverdal-variant’ genoemd. Tussen Nijverdal en Zwolle in het oosten van het land was ruim tien jaar geleden gedurende drie jaar geen treinverkeer mogelijk en daarom verscheen bij Nijverdal een pop-upstation. Treinen konden in die drie jaar, door de tijdelijke voorziening, gewoon blijven rijden. Alleen tussen Nijverdal West en station Nijverdal reden er bussen.

Aanvankelijk voelde de spoorbeheerder niet veel voor een tijdelijk station, maar zwichtte onder druk van de gemeenteraad van Hellendoorn waar Nijverdal onder valt. ProRail opteerde destijds voor het inzetten van bussen maar koos uiteindelijk toch voor de veel duurdere oplossing, een tijdelijk treinstation.

Mogelijkheden


Woordvoerder Raymond de Jong bevestigt dat het bouwen van een tijdelijk perron onderdeel is van een onderzoek naar mogelijkheden om de hinder tijdens de vervanging van de spoorbrug te beperken. ,,Net als iedere mogelijke logistieke oplossing trouwens”, zegt De Jong. ,,Al deze ideeën dienen getoetst te worden door zowel ProRail als NS. Vanuit ProRail wordt dit beoordeeld op onder meer de technische haalbaarheid, kosten-baten en de sociale veiligheid. Deze Nijverdal-oplossing blijkt binnen het gestelde budget geen haalbare optie.”

ProRail gaat niet over het vervangende vervoer in de periode dat de spoorbrug er uit ligt. De NS is daar verantwoordelijk voor. De Jong: ,,Op dit moment kunnen wij nog niet aangeven hoe het vervangend vervoer er tijdens de buitendienststelling uit gaat zien. Hier wordt door zowel ProRail als NS hard aan gewerkt.”

Arno Leblanc van de NS zegt dat de mogelijkheden nu worden bestudeerd. ,,Die zijn nog niet concreet. Reizigers kunnen natuurlijk wel gebruikmaken van de R-netlijn. Een tijdelijk station is een zaak van ProRail.”






Geen reacties

Geef een reactie







Recente berichten

  • Mohammed (36) zou vrijkomen, maar belandt in zwaar celgevecht: OM eist 7 jaar cel
    9 mei, 2025
  • Dertig procent sociale huur voorlopig niet haalbaar in Alphen aan den Rijn
    9 mei, 2025
  • Integriteitsonderzoek naar Alphense wethouder vanwege problemen in jeugdzorg
    9 mei, 2025
  • Zomerspektakel aan het Meer 2025: Spetterend kinderprogramma op zondag 8 juni
    8 mei, 2025
  • Invoering zero-emissiezone Alphen vertraagd na protesten en politieke kritiek
    8 mei, 2025
  • Kosten Kledingbank Groene Hart voor 2025 gedekt, toekomst onzeker
    8 mei, 2025
  • Alphenaar Frank (82) fietst 500 km voor kankeronderzoek
    8 mei, 2025

More forecasts: Het weer in Amsterdam 14 dagen

d0a4eaeb-6721-4df1-b60b-ea82f99fcb76__1_-2-3.jpg0fbba2b7-7ff3-46a8-8a36-44c1ab70d13f-2-2.jpg

Screenshot_2025-03-04_155649-1.jpg

26eea177-8828-4210-8f43-3ea4a68b57b5-Photoroom.jpg

451857408_122137291100268595_6365392299663899561_n.jpg

Schermafbeelding_2024-12-19_191114.jpg



© 2021-2025 Nieuws in Alphen 

web teller