Toekomst Jachthavenbrug in Alphen nog onbeslist: ‘brug of gat in de dijk’

ALPHEN AAN DEN RIJN – De gemeente Alphen aan den Rijn staat voor een belangrijke keuze: moet de Jachthavenbrug aan de Heimanswetering worden vernieuwd of verdwijnt de brug volledig om plaats te maken voor een open vaarverbinding? Het college van burgemeester en wethouders (B&W) neigt naar renovatie, maar watersportvereniging WVA ziet liever een definitieve doorgang zonder brug.
De Jachthavenbrug verbindt de jachthaven met de Heimanswetering en is toe aan groot onderhoud. De voorkeur van B&W is om de bestaande brug te renoveren, toekomstbestendig te maken en mogelijk op afstand te laten bedienen (variant 1). Een alternatief plan van WVA (variant 5) stelt voor de brug geheel te verwijderen en een ‘gat in de dijk’ te creëren om een open vaarroute mogelijk te maken.
Omwonenden fel tegen ‘gat in de dijk’
Tijdens de raadscommissievergadering van donderdagavond 15 mei spraken bewoners van de nabijgelegen straat Galjoen zich fel uit tegen variant 5. Deze variant zou de straat doodlopend maken, parkeerplaatsen doen verdwijnen en tot verkeersonveilige situaties leiden. “Het is een smalle straat waar nauwelijks gekeerd kan worden,” aldus een bewoner. Wel gaven omwonenden aan bereid te zijn mee te draaien in het vrijwilligersrooster voor de bediening van de brug.
WVA, die de brug traditioneel bedient vanaf een schip, ziet het alternatief juist als kans om vaarverkeer eenvoudiger te maken. De vereniging worstelt al langer met het vinden van voldoende vrijwilligers, al zou dat met hulp van de bewoners opgelost kunnen worden.
Kosten gelijk, maar bedieningsvorm verdeeld
Volgens wethouder Relus Breeuwsma (verkeer en vervoer) verschillen de kosten van beide opties nauwelijks. De crux ligt in de bediening: “Voor B&W is groot onderhoud aan de bestaande brug het meest logisch.” Variant 1 zou ook kunnen inhouden dat de brug voortaan op afstand wordt bediend vanuit het centrale bedieningscentrum. Gebruikers en WVA zien dat liever niet gebeuren.
Er wordt nu bekeken of de bediening – ondanks automatisering – toch bij WVA kan blijven, mits er voldoende bemensing is.
Provinciale toestemming vereist
Het verwijderen van de brug en aanleggen van een open vaarweg vraagt toestemming van de provincie Zuid-Holland. Deze variant zou ook gevolgen hebben voor de omgeving, zoals het verdwijnen van het fietspad langs de Heimanswetering. “Ik heb gehoord dat er nautisch gezien mogelijkheden zijn,” aldus Breeuwsma, die benadrukt dat veiligheid voorop staat.
Politiek verdeeld
De politieke partijen in Alphen zijn verdeeld over de juiste koers, maar het besluit ligt uiteindelijk bij het college. De wethouder voert de komende tijd nog gesprekken en stuurt daarna een memo aan de gemeenteraad met de mogelijkheden en beperkingen van beide varianten.
“Wat we ook kiezen,” besluit Breeuwsma, “de oplossing moet veilig, toekomstbestendig én werkbaar zijn voor de gebruikers.”
