Alphense ex-politiecollega waarschuwt ouderen na eigen ervaringen met oplichting

ALPHEN AAN DEN RIJN – Twintig jaar lang werkte Henna Tjong-A-Hung (71) als receptioniste op het politiebureau. Nu zet ze zich vrijwillig in om ouderen te beschermen tegen oplichting – een onderwerp dat haar persoonlijk raakt. Ze werd zelf twee keer slachtoffer van internetfraude. “We willen mensen niet bang maken, maar wel alert,” benadrukt ze.
Als fervent verzamelaar van kookboeken werd Henna slachtoffer van een malafide verkoper op internet. Ze maakte 35 euro over, maar het boek kwam nooit. Even later trapte ze opnieuw in een val: voor haar zoon dacht ze voordelig Lego-sets te kopen. Ze betaalde een voorschot van 150 euro, maar het bleek oplichting.
Toename babbeltrucs in regio
Volgens de politie is er in Alphen aan den Rijn een toename zichtbaar van babbeltrucs, WhatsApp-fraude en andere vormen van oplichting. “Elke dag komen er meldingen binnen,” vertelt Henna. “Het moet een keer ophouden. Daarom trekken we de buurten in om voorlichting te geven.”
Samen met wijkagent Ronald Jonkman geeft Henna voorlichting in buurthuizen, bij verenigingen en zelfs bij mensen thuis. Ze wordt regelmatig bijgestaan door ervaringsdeskundige Hanneke den Hartogh (74), die op indringende wijze haar verhaal deelt.
‘Ik dacht: dit zijn goede mensen’
Hanneke, voormalig secretaresse bij de politie, werd slachtoffer van een geraffineerde babbeltruc. Na een telefoontje van een zogenaamd bankmedewerker stond er even later een nepagent bij haar op de stoep. Die overtuigde haar ervan dat haar sieraden veiliggesteld moesten worden. Ze gaf ze mee – en zag ze nooit meer terug.
“Die sieraden hadden grote emotionele waarde. Ik kreeg ze van mijn overleden man, mijn moeder en schoonmoeder,” vertelt Hanneke. “Hoe kon ik zó goedgelovig zijn? Ik heb nog bij de politie gewerkt.”
Wat haar vooral verontrustte, is hoeveel de oplichters over haar wisten. “Mijn rekeningnummer, de naam van mijn dochter... Dat geeft een naar gevoel.”
Schaamte en aangifte
Tijdens een voorlichtingsbijeenkomst van De Zonnebloem in buurthuis AquaRijn vertellen Henna en Hanneke hun verhalen. Bezoekers reageren geschokt. “Wat een grof schandaal,” zegt de 77-jarige Lida Vernooij. “De straffen voor dit soort misbruik zijn veel te laag.”
Henna merkt dat veel slachtoffers zich schamen en geen aangifte durven te doen. Zij deed dat wél – en met resultaat. In het geval van de Lego-fraude komt de dader deze week voor de rechter. “Die persoon heeft zeker negentien mensen opgelicht.”
Toch blijft de schaamte bij Henna knagen. “Ik werk bij de politie, geef voorlichting... en dan trap ik er zelf twee keer in. Eén van de oplichters gebruikte zelfs een profiel met een foto van iemand met het downsyndroom. Dat vond ik echt schokkend.”
Belangrijkste advies: hang op
Wijkagent Ronald Jonkman benadrukt het belang van waakzaamheid. “Oplichters zijn gehaaide praters. Ze spelen in op vertrouwen en emoties.”
Henna sluit zich daarbij aan met een duidelijke boodschap:
“Als de politie of bank belt en vraagt om geld, sieraden of een link stuurt: hang direct op. Hoe langer je luistert, hoe groter de kans dat je wordt misleid.”