Gemeente Alphen doet aangifte na ernstig datalek uit mailbox oud-bestuurder

Alphen aan den Rijn – Vanuit de e-mailbox van een voormalige bestuurder van de gemeente Alphen aan den Rijn is een groot aantal vertrouwelijke documenten doorgestuurd naar privé-e-mailadressen van deze persoon. De informatie bevatte onder meer gevoelige gegevens over kinderen en gezinnen die betrokken zijn bij de jeugdzorg. Burgemeester Peter Rehwinkel heeft naar aanleiding van het incident aangifte gedaan bij de politie en melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Dat blijkt uit een brief die de burgemeester heeft gestuurd aan de getroffen ouders. In de brief wordt gesproken van een ernstig datalek waarbij vertrouwelijke informatie die eigenlijk veilig binnen de gemeentelijke systemen had moeten blijven, onrechtmatig is verspreid.
Mailverkeer ontdekt bij WOO-verzoek
De zaak kwam aan het licht tijdens een ambtelijke controle van e-mailverkeer, in het kader van een WOO-verzoek (Wet open overheid) dat onder meer door het AD werd ingediend. Daarbij werd informatie opgevraagd over de jeugdzorg in Alphen, die momenteel onder verscherpt toezicht van de inspectie staat. Ambtenaren stuitten bij die controle op e-mails waarin vertrouwelijke documenten waren doorgestuurd naar privé-adressen.
De exacte aard van de documenten varieert, maar het kan volgens de gemeente gaan om persoonlijke verzoeken, vertrouwelijke klachten of andere privacygevoelige communicatie. In sommige gevallen zijn hierbij ook namen en andere persoonsgegevens betrokken, die nu mogelijk ‘op straat liggen’.
Gemeente: “Ernstige situatie”
Burgemeester Rehwinkel benadrukt in zijn brief aan ouders de ernst van het incident: “Deze informatie hoort goed beveiligd en beschermd bij de gemeente Alphen aan den Rijn te staan. We hebben daarom aangifte gedaan bij de politie.” Ook is er direct melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens, zoals wettelijk vereist bij een datalek van deze omvang.
De gemeente stelt dat het niet bekend is of de informatie daadwerkelijk is misbruikt, maar roept getroffen ouders wel op om extra alert te zijn op signalen van identiteitsfraude of ander ongewenst gebruik van persoonlijke gegevens.
Hulp en ondersteuning voor betrokkenen
Om ouders en andere betrokkenen te ondersteunen, heeft de gemeente een speciaal telefoonnummer (14 0172) beschikbaar gesteld. Medewerkers staan klaar om te helpen bij vragen, zorgen of verdachte situaties, zoals onverwachte telefoontjes of e-mails.
Een gemeentewoordvoerder laat weten dat men de impact op de betrokken gezinnen niet onderschat: “We begrijpen dat dit leidt tot onrust en zorgen. We nemen dit zeer serieus en willen er alles aan doen om mensen te ondersteunen en de schade zoveel mogelijk te beperken.”
Jeugdzorg onder druk
De Alphense jeugdzorg staat al enige tijd onder druk. Recent werd bekend dat de gemeente miljoenen euro’s wil investeren in wijkteams onder de noemer ‘Oog voor Thuis’, om de hulpverlening dichter bij gezinnen te brengen. Tegelijkertijd is er kritiek op de bestuurlijke en organisatorische aanpak, met als gevolg verscherpt toezicht door de inspectie.
Dit datalek voegt een nieuw hoofdstuk toe aan de problematiek, en lijkt wederom het belang te onderstrepen van zorgvuldige omgang met privacygevoelige informatie binnen de overheid.
