Alphen aan den Rijn veiliger voor fietsers: 8,6 miljoen euro investering levert miljoenen op

Alphen aan den Rijn – De fietspaden in onze gemeente veiliger maken kost flink wat geld, maar levert uiteindelijk nog veel meer op. Dat blijkt uit een recent onderzoek van ingenieursbureau Sweco, uitgevoerd in opdracht van de Fietsersbond en Bouwend Nederland. De conclusie: een investering van 8,6 miljoen euro voorkomt in de toekomst veel leed én bespaart maar liefst 31,6 miljoen euro aan maatschappelijke kosten.
Dat betekent dat iedere euro die Alphen investeert in veiligere fietspaden, 3,67 euro aan besparingen oplevert doordat er minder ongevallen plaatsvinden. Dat rendement is iets lager dan gemiddeld in vijftien vergelijkbare gemeenten, maar nog steeds indrukwekkend hoog.
Waar het misgaat op de fiets in Alphen
Het onderzoek richtte zich alleen op wegen die onder het beheer van de gemeente vallen — de provinciale wegen zijn buiten beschouwing gelaten. Sweco bracht in kaart waar in Alphen aan den Rijn de meeste risico’s voor fietsers zijn. Het gaat daarbij onder meer om:
-
3,6 kilometer aan 60 km/u-wegen waar fietsers de rijbaan delen met snel rijdend autoverkeer. De oplossing: vrijliggende fietspaden.
-
10,8 kilometer aan fietsstroken op 50 km/u-wegen. Bij 4,7 kilometer daarvan is het mogelijk om een los fietspad aan te leggen; voor de overige 6,1 kilometer moet de snelheid omlaag.
-
15,1 kilometer aan te smalle fietspaden, waarvan sommige stukken met meer dan twee meter verbreed moeten worden.
-
2,3 kilometer aan gevaarlijke parkeervakken, waar fietsers slalommend hun weg moeten vinden tussen geparkeerde auto's.
Goedkoper dan in andere gemeenten
Opvallend is dat de totale kosten van het veiliger maken van het Alphense fietsnetwerk, in verhouding tot de lengte van dat netwerk, iets lager liggen dan in vergelijkbare gemeenten. Sweco vergeleek Alphen met vijftien soortgelijke gemeenten op basis van fysieke en leefomgevingskenmerken, waaronder Pijnacker-Nootdorp, Woerden, IJsselstein en Etten-Leur.
De baten — 31,6 miljoen euro over een periode van dertig jaar — liggen in Alphen weliswaar iets lager dan in deze vergelijkbare gemeenten, maar zijn nog steeds aanzienlijk. Het gaat dan niet alleen om minder ongevallen, maar ook om bredere maatschappelijke winst.
Meer fietsen, minder leed én gelukkiger mensen
De gezondheidswinst is volgens de Fietsersbond één van de belangrijkste argumenten om te investeren in fietsveiligheid. „Mensen voelen zich veiliger, pakken vaker de fiets, en dat is goed voor hun gezondheid, het milieu én hun geluk,” zegt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond.
Landelijk gezien zou een investering van 2,3 miljard euro in de drukste fietspaden, inclusief die van provincies en waterschappen, 220 verkeersdoden en 10.000 gewonden kunnen voorkomen in dertig jaar tijd.
Voor Alphen aan den Rijn betekent dit rapport vooral een duidelijke oproep: met relatief beperkte middelen is veel winst te boeken — voor fietsers, voor de zorgkosten en voor de leefbaarheid in onze gemeente.
