De Hoorn kreunt onder verkeerslawaai: bewoners vragen om harde maatregelen

ALPHEN AAN DEN RIJN - Scooters, auto’s en vrachtwagens razen dagelijks in groten getale over de Hoorn in Alphen aan den Rijn. Met geluidsniveaus die soms boven de 85 decibel uitkomen, is dit volgens bewoners de meest lawaaiige straat van de stad. De gemeente werkt aan een actieplan om de overlast te beperken, maar omwonenden twijfelen of dat voldoende zal zijn.
“Je kunt elkaar niet verstaan”
Bewoners ervaren het lawaai niet alleen als hinderlijk, maar ook als ontwrichtend in hun dagelijks leven. „Op rustige momenten is het soms nog erger. Dan rijden voertuigen harder en kun je elkaar buiten nauwelijks verstaan,” klinkt het.
Volgens bewoners is het hoog tijd dat de Hoorn niet langer een doorgaande route blijft. „Alleen bestemmingsverkeer zou hier nog door moeten. Een randweg zou de drukte echt verminderen.”
Mogelijke oplossingen
Naast een randweg noemen buurtbewoners ook andere opties, zoals stil asfalt, flitspalen of verkeersdrempels. Aanpassingen aan woningen – zoals geluidswerend glas – worden wel toegejuicht, maar blijken niet afdoende. „Je hoort het nog steeds, al is het iets minder.”
Gezondheidsklachten nemen toe
Uit onderzoek van GGD Hollands Midden blijkt dat ruim 10 procent van de Alphenaren ernstige geluidshinder ervaart door scooters en brommers. Daarnaast klaagt 8 procent over geluid van buren en eenzelfde percentage over autoverkeer. In totaal hebben meer dan 8.000 inwoners last van verkeersgeluid.
De gevolgen zijn niet louter ongemak: jaarlijks ontwikkelen naar schatting elf inwoners hartziekten die direct te herleiden zijn tot geluidsoverlast. Bovendien worden bijna 1.800 mensen ’s nachts regelmatig uit hun slaap gehaald door verkeerslawaai.
Norm fors overschreden
De gemeente hanteert een norm van 55 decibel, maar langs de Hoorn wordt regelmatig meer dan 85 decibel gemeten – vergelijkbaar met het geluid van een druk schoolplein. Op andere drukke doorgaande wegen in Alphen liggen de waarden doorgaans tussen de 70 en 75 decibel.
Daarom stelde de gemeente enkele jaren geleden een saneringslijst op met ruim 1.100 woningen die in aanmerking komen voor subsidies om geluidswerend glas of andere maatregelen aan te brengen.
“Het begint ’s nachts al”
Volgens bewoners is de verkeersdrukte de laatste jaren alleen maar toegenomen. „Vanaf vier uur ’s nachts denderen de eerste vrachtwagens al voorbij. Omdat de weg dan leeg is, rijden ze ook nog eens harder. Dat hoor je door alles heen.”
Anderen pleiten voor directe en zichtbare ingrepen: „Plaats verkeersdrempels of camera’s. In andere landen is dat standaard, waarom hier niet?”
Gemeente belooft actie
Met het nieuwe actieplan wil de gemeente geluidsoverlast op drukke wegen en bedrijventerreinen terugdringen en zo de leefbaarheid verbeteren. Of de aangekondigde maatregelen voldoende zullen zijn voor bewoners van de Hoorn, blijft voorlopig de grote vraag.
