Kabinet investeert €20 miljoen in veiliger stations: ‘Je moet je overal veilig kunnen voelen’

Donkere perrons, lege tunnels en weinig toezicht: veel reizigers voelen zich onveilig op stations, vooral in de avonduren. Het kabinet wil daar nu iets aan doen met een nieuw actieplan: ‘Een veilig station; altijd voor iedereen!’.
Samen met NS, ProRail en gemeenten wordt €20 miljoen uitgetrokken om de sociale veiligheid op stations te verbeteren. Vooral plekken met slechte verlichting, weinig toezicht of afgelegen hoeken krijgen extra aandacht.
Maatwerk per station
Niet elk station is even onveilig, daarom komt er voor elk zogenoemd ‘prioriteitsstation’ een aparte Stationsdeal. Mogelijke maatregelen zijn extra toezicht met camera’s, meer BOA’s op drukke momenten, betere verlichting en het weghalen van struiken die het zicht belemmeren. Ook winkels die langer openblijven kunnen bijdragen aan een veiliger gevoel.
Welke stations prioriteit krijgen, hangt af van incidentcijfers, meldingen van reizigers en signalen van gemeenten. Staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer en Milieu) benadrukt de urgentie: “Je moet je veilig kunnen voelen in het OV. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar dat is het niet altijd. De grens is bereikt.”
Onveiligheidsgevoel groeit
Volgens onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid voelde 61 procent van de regelmatige ov-reizigers zich het afgelopen jaar weleens onveilig. Vrouwen ervaren dit gevoel vaker dan mannen, vooral na 19.00 uur. In totaal kregen 55 stations vorig jaar een onvoldoende op het punt van sociale veiligheid – vijf meer dan het jaar ervoor.
Ook NS-medewerkers krijgen steeds vaker te maken met agressie of bedreiging. Gemiddeld drie keer per dag doet zich een incident voor, een stijging van ruim 60 procent sinds 2020.
Brede aanpak
Het actieplan sluit aan bij bestaande initiatieven om het openbaar vervoer veiliger te maken. Zo breidt ProRail het cameratoezicht uit en dragen hoofdconducteurs inmiddels bodycams. De boete voor zwartrijden is per 1 oktober verhoogd met 40 procent.
Daarnaast krijgen BOA’s vanaf 2026 toegang tot het rijbewijzenregister, zodat ze sneller de identiteit van reizigers kunnen controleren en effectiever kunnen samenwerken met de politie.
Of station Alphen aan den Rijn wordt opgenomen in de nieuwe Stationsdeals is nog niet bekend. De selectie richt zich op stations waar de situatie het meest urgent is, maar volgens betrokken partijen kan dat op termijn ook lokale stations raken waar het veiligheidsgevoel laag is.
