De provincie Zuid-Holland heeft vervoerder Qbuzz toestemming gegeven om tot 1 april 2026 met dieselbussen te blijven rijden in de regio’s Leiden, de Bollenstreek, Alphen aan den Rijn en Gouda. De maatregel is genomen vanwege aanhoudende problemen bij de instroom van elektrische bussen.
Qbuzz is momenteel genoodzaakt ruim zestig oudere dieselbussen in te zetten. De vervoerder kampte vorig jaar met leveringsproblemen van elektrisch materieel, waardoor de beloofde overstap naar emissievrij openbaar vervoer niet op tijd kon worden gerealiseerd. Qbuzz nam eind 2024 het busvervoer in Zuid-Holland Noord over van Arriva en had aangekondigd daar volledig schoon vervoer te verzorgen.
De start van de concessie verliep moeizaam. Door het tekort aan elektrische bussen, de inzet van tijdelijke touringcars en een gebrek aan chauffeurs vielen veel ritten uit of reden bussen met flinke vertraging. De provincie legde Qbuzz hiervoor boetes op ter hoogte van in totaal 3,5 miljoen euro.
Aanvankelijk had Qbuzz meer dan 110 elektrische bussen besteld bij fabrikant Van Hool. Dat bedrijf ging echter failliet, waardoor de vervoerder kort voor de start van de concessie moest uitwijken naar een andere leverancier. Uiteindelijk werd gekozen voor het Chinese bedrijf Yutong, dat vorig jaar al vijftig elektrische bussen leverde.
Binnenkort worden nog eens 62 elektrische bussen uit China verwacht. Volgens Qbuzz kunnen deze voertuigen begin 2026 in dienst worden genomen, zodra de benodigde technische apparatuur is ingebouwd. Tot die tijd blijft het bedrijf met toestemming van de provincie gebruikmaken van dieselbussen.

