FVD kritisch op nieuw coalitieakkoord: “De toon verandert, maar de koers blijft hetzelfde”

Forum voor Democratie Alphen aan den Rijn heeft kritisch gereageerd op het nieuwe coalitieakkoord van Nieuw Elan, CDA, PRO Alphen aan den Rijn en D66. Volgens de oppositiepartij bevat het akkoord weliswaar positieve woorden over bestuurscultuur en samenwerking, maar ontbreekt een daadwerkelijke koerswijziging.
Fractievoorzitter Claudia Arnoldus stelt dat veel inwoners bij de verkiezingen juist hadden gehoopt op verandering.
“De verkiezingsuitslag liet zien dat veel inwoners behoefte hebben aan een andere koers. Wij zien echter dat op belangrijke dossiers vooral sprake is van bestuurlijke continuïteit. De toon verandert, maar de koers blijft grotendeels hetzelfde,” aldus Arnoldus.
Kritiek op zero-emissiezone en opvangbeleid
Volgens FVD blijven veel bestaande beleidslijnen ongewijzigd. De partij wijst daarbij onder meer op de voortzetting van de zero-emissiezone, de energietransitie en het asielopvangbeleid.
Met name over opvanglocaties is FVD kritisch. Volgens de partij kiest de nieuwe coalitie voor een te actieve opstelling richting het Rijk.
“Wat ons betreft ontbreekt daarbij een duidelijke begrenzing vanuit de draagkracht van onze gemeente en de druk op wonen, voorzieningen en leefbaarheid,” aldus Arnoldus.
‘Gemeente zit nog in de puberteit’
Ook over de uitvoerbaarheid van de plannen zet FVD vraagtekens. De partij verwijst daarbij naar een recente presentatie aan de gemeenteraad waarin de gemeentelijke organisatie werd omschreven als een gemeente “in de puberteit”: een organisatie die nog volop in ontwikkeling is en waar de dienstverlening onder druk staat.
Volgens Arnoldus maakt dat het opvallend dat de coalitie opnieuw kiest voor verdere groei en extra ambities.
“Wanneer de eigen organisatie aangeeft dat de fundering nog versterkt moet worden, dan zou onze eerste prioriteit moeten zijn om die basis op orde te brengen. Pas daarna kun je verantwoord doorgroeien.”
Meer grip voor gemeenteraad
Daarnaast vindt FVD dat het coalitieakkoord te weinig concrete voorstellen bevat om de positie van de gemeenteraad te versterken. Volgens de partij wordt er veel gesproken over samenwerking en bestuurscultuur, maar blijft onduidelijk hoe de raad daadwerkelijk meer grip krijgt op besluitvorming en regionale samenwerkingen.
De partij verwijst daarbij naar eerdere aanbevelingen uit het rapport van Boer & Croon.
Ondanks de kritiek wenst FVD de nieuwe coalitie en de voorgedragen wethouders succes in de komende bestuursperiode. De partij zegt de plannen de komende jaren vanuit de oppositie “scherp, kritisch en constructief” te blijven beoordelen.
“Het belang van de inwoners van Alphen aan den Rijn, de dorpen en de kernen blijft daarbij voor ons altijd voorop staan,” aldus Arnoldus.


Wat waren ze stellig in hun programma...Alphen leverde, met een AZC voor 450 personen al een ruime bijdrage. Uitbreiding zou een te zware belasting vormen voor voorzieningen en burgers. De grens was bereikt.
En kijk, de inkt is nog niet droog of we lezen in het "coalitieakkoord"....
We houden vast aan de gemaakte afspraken voor de huidige AZC-locatie voor de
afgesproken periode van vijf jaar en handelen we binnen de geldende wet- en regelgeving.
We gaan proactief om met de opvangopgave vanuit het Rijk en zoeken we nadrukkelijk samenwerking in de regio.
Waar nodig verkennen we mogelijke nieuwe locaties, waarbij we zorgvuldig kijken naar draagvlak,
leefbaarheid, veiligheid en uitvoerbaarheid.
Alhoewel behoorlijk vaag (want over welke afspraken gaat het, wat verstaan ze onder pro-actief en onder samenwerking in de regio) èèn ding staat vast....ze schikken zich braafjes naar de "wet" en dus komen er gewoon 200 bij.
En waar?
Daar wordt om ook al op voorgesorteerd want
Ze gaan we met vastgoedeigenaren in gesprek Zover hoe we meer in kunnen zetten op
herbestemming van leegstaand vastgoed. Daarbij bekijken we ook hoe het voor eigenaren aantrekkelijk gemaakt kan worden om in te zetten op herbestemming, waar
nodig maken we dit bespreekbaar bij het Rijk.
Kijk....een vertaal "Rijk" door COA en de zaak is in kannen en kruiken.
En dan vragen ze zich nog af hoe het komt dat hetvertrouwen in de politiek zo laag is...