Problemen bij Qbuzz duren nog maanden, directeur door het stof: ‘Het zijn schrijnende verhalen’

Bron: AD Groene Hart
Busbedrijf Qbuzz kreeg er deze week van langs bij de provincie Zuid-Holland en is voorlopig ook nog niet uit de problemen. Omdat busstallingen in Alphen en Gouda nog niet op orde zijn, moet het net in deze regio begonnen bedrijf improviseren en voorlopig veel extra kosten blijven maken.
Qbuzz-directeur Annemarie Zuidberg is niet te benijden. Ze ging woensdag al door het stof bij een debat in het provinciehuis van Zuid-Holland. Ze zei dat ze er nog steeds wakker van ligt dat bussen niet op tijd of verkeerde routes rijden en dat ritten soms zelfs helemaal uitvallen.
Talloze reizigers klaagden afgelopen anderhalve maand dat ze niet op Qbuzz kunnen rekenen, dat ze bijvoorbeeld niet naar werk, school, het ziekenhuis of een uitvaart konden. ,,Het zijn schrijnende verhalen en die raken ons diep”, verzekerde ze.
En haar sores zijn nog lang niet voorbij, zo blijkt uit een brief die de vervoerder afgelopen week schreef aan de provincie, gemeenten en andere betrokkenen. Daarin legt Qbuzz uit dat er ook komende maanden nog volop geïmproviseerd moet worden.
Geen vergunning
Voor zo’n stalling in Gouda had de vervoerder een plek aan de Tielweg in gedachten en daarvoor is ook een vergunning aangevraagd bij de gemeente Gouda. Alleen is die nog steeds niet verstrekt. Waarom dat zo lang duurt, maakt Qbuzz niet duidelijk. Het gaat nog wel tot komend najaar duren, weet de vervoerder.
Als alternatief wordt nu een jaar lang een terrein aan de Nieuwe Gouwe gehuurd. Maar daar vlakbij is een kerk en dus is afgesproken dat bussen daar op zondag niet in de buurt komen. En dat is niet de enige beperking: er is ook geen stroom om bussen op te laden. Daarvoor wijkt Qbuzz uit naar Krimpen aan den IJssel. Als de bus is opgeladen, moet die eerst naar Gouda, zodat chauffeurs aan hun diensten kunnen beginnen. De gevolgen: Qbuzz moet meer chauffeurs inzetten, bussen rijden ‘onnodig’ extra kilometers en het bedrijf moet dus ook veel meer kosten maken.
Te weinig stroom
Ook de situatie in Alphen is zorgelijk. Arriva, de vorige vervoerder, had in deze stad een stalling, op bedrijventerrein Molenwetering. Alleen is daar onvoldoende stroom om alle elektrische bussen die Qbuzz heeft beloofd te kunnen opladen. Dus ging de nieuwe vervoeder ook in de regio Alphen op zoek naar een andere plek.
Bekeken plekken in Nieuwkoop en Bodegraven voldeden volgens Zuidberg niet, dus werd het een terrein aan de Gnephoek bij Alphen. Qbuzz gebruikt deze plek al, terwijl de gemeente Alphen de vergunning nog niet af heeft gegeven. Alphen grijpt niet in, meldde de gemeente na vragen van het AD. Qbuzz reageerde helemaal niet. Intussen huurt Qbuzz ook de oude plek van Arriva nog.
Alles bij elkaar blijft het voor Qbuzz een ‘complexe puzzel’, stelt Zuidberg in de al genoemde brief. De provincie stelde deze week een ultimatum: vanaf 10 februari mag nog maar 1 procent van alle ritten uitvallen. Dat is nu (bijna) 8 procent. Zuidberg beloofde woensdag niet dat Qbuzz de eis gaat halen. Zuidberg zei slechts dat Qbuzz ‘de komende tijd’ mikt op verbetering.
Qbuzz beloofde de provincie (opdrachtgever) 20 procent meer bussen te laten rijden, maar heeft nu te weinig chauffeurs. ,,De komende weken blijft het krap”, meldt Qbuzz. Of dus (weer) ritten uitvallen is onduidelijk.

