Fietsersbond wil fietsers voorrang geven op alle rotondes in Alphen
Foto: Ter illustratie
Op alle rotondes in Alphen aan den Rijn zouden fietsers voorrang moeten krijgen op automobilisten. Dat vindt de Fietsersbond Alphen, die daarin wordt gesteund door verkeerskundig adviesbureau Goudappel. Uit onderzoek van dat bureau blijkt dat Alphen relatief veel risicovolle rotondes kent. De gemeente erkent dat er knelpunten zijn en zegt aan verbeteringen te werken.
In een landelijke analyse van Goudappel naar verkeersveiligheid op rotondes staat Alphen, na Leiden en Den Haag, op de derde plaats van gemeenten met meer dan 100.000 inwoners. Vooral onduidelijke voorrangssituaties spelen daarbij een rol.
De Alphense fietser Jeroen Derks herkent dat beeld. Bij de rotonde van het Europaplein stapt hij even af. „Voor fietsers is het overzichtelijker dan voor automobilisten,” zegt hij. „Als automobilist moet je alle kanten tegelijk in de gaten houden voordat je de rotonde op rijdt.”
Gemeente: beeld is breder
De gemeente Alphen zegt het onderzoeksrapport nog niet te hebben ontvangen, maar benadrukt dat verkeersveiligheid breder is dan alleen rotondes. „Alphen is een gemiddeld vrij veilige gemeente,” aldus een woordvoerder. Daarbij verwijst de gemeente naar een onderzoek van Independer uit 2023, waarin Alphen als middenmoter uit de bus kwam.
Tegelijkertijd erkent de gemeente dat er op rotondes relatief veel ongevallen plaatsvinden die te maken hebben met voorrang. „Daar gaan we mee aan de slag,” zegt de woordvoerder. Op veel Alphense rotondes hebben fietsers al voorrang, met uitzondering van onder meer de grote en drukke rotonde bij het Raoul Wallenbergplein.
Uniforme regels
Volgens verkeerskundige Rico Andriesse van Goudappel zijn uniforme regels belangrijk voor de veiligheid. In Alphen hebben veel rotondes tweerichtingsfietspaden. Die zijn volgens hem iets veiliger dan rotondes met eenrichtingsfietspaden. „Automobilisten weten dan dat ze fietsers van beide kanten kunnen verwachten. Bij eenrichtingsfietspaden gaat het soms mis als er onverwacht toch een fietser van rechts komt.”
Ook de Fietsersbond pleit voor eenduidigheid. „Het Raoul Wallenbergplein is al jaren een knelpunt,” zegt voorzitter Rudy van Vliet van de Fietsersbond Alphen. „Als het aan ons ligt, krijgen fietsers ook daar voorrang. Dat is overzichtelijker en veiliger voor fietsers en voetgangers.”
CROW: meestal voorrang voor fietsers
Het landelijke kennisinstituut CROW adviseert al langer om fietsers binnen de bebouwde kom in principe voorrang te geven. Wel zijn er uitzonderingen. „Op locaties met weinig overzicht, zoals industrieterreinen, kan het juist veiliger zijn dat fietsers geen voorrang hebben,” aldus een woordvoerder.
Ongevallenregistratie
Hoewel het Raoul Wallenbergplein als onoverzichtelijk wordt ervaren, blijkt uit cijfers van STAR (Smart Traffic Accident Reporting) dat daar niet de meeste letselongevallen plaatsvinden. Dit jaar raakten daar drie mensen gewond. Op de rotonde van het Europaplein vielen twee gewonden, terwijl op de rotonde van de Doctor J.M. den Uylsingel met de Laan der Continenten vier mensen gewond raakten.
De gemeente zegt de verschillende knelpunten mee te nemen in haar aanpak om de verkeersveiligheid in Alphen te verbeteren.
