Chauffeurs van Qbuzz hebben last van stress en ‘gingen huilend naar huis’: FNV sluit stakingen niet uit

Bron: AD Groene Hart
Bijna alle buschauffeurs van Qbuzz die nu een dikke maand in de regio Alphen en Gouda rijden, hebben veel stress of andere klachten en zeggen hun werk niet goed te kunnen doen. Vakbond FNV is geschrokken van de resultaten van een enquête onder bijna driehonderd chauffeurs. Als er niet snel iets verandert, gaan zij volgens de vakbond wellicht staken.
Het is een puinhoop bij Qbuzz, aldus de chauffeurs. Enkele opvallende resultaten uit de enquête: bijna 90 procent van de Qbuzz-medewerkers vindt dat de werkdruk is toegenomen nadat de vervoerder medio december het stokje overnam van Arriva, 85 procent geeft aan meer stress en andere lichamelijke klachten te hebben, bijna 90 procent geeft aan hun werk niet goed te kunnen doen.
,,De resultaten van dit onderzoek spreken boekdelen. Qbuzz kan de problemen niet langer negeren, daarom willen wij snel met deze vervoerder in gesprek”, zegt FNV-bestuurder Oguz Sükür, nadat een brandbrief over alle klachten is verstuurd. Qbuzz heeft er snel op gereageerd. Volgens een woordvoerder is het de bedoeling dat eind deze of begin volgende week het door FNV gevraagde gesprek plaatsvindt. ,,In onze ogen gaat het oplossen van problemen sneller door constructief overleg”, geeft Qbuzz aan.
Imagoschade
Volgens de woordvoerder is er momenteel sprake van een ‘uitdagende situatie’ voor Qbuzz. Het bedrijf gaf eerder aan in problemen te zijn gekomen doordat een groot aantal elektrische bussen niet op tijd zou zijn geleverd. Qbuzz zegt verder hard aan oplossingen te werken, zodat ‘het elke dag beter gaat’.
Daar merken de chauffeurs nog weinig van, zo blijkt uit de enquête. Bijna 95 procent van de ondervraagden geeft aan dat er te weinig chauffeurs zijn, net zoveel medewerkers geven aan dat Qbuzz slecht communiceert en pakweg 88 procent geeft aan dat Qbuzz de problemen niet oplost. Verder geeft 85 procent aan niet zonder vertraging te kunnen rijden en wil 70 procent betere compensatie voor onregelmatige werktijden.
Sükür: ,,Toen Qbuzz net was begonnen, zijn er chauffeurs huilend naar huis gegaan. Er is toen even gesproken over staken, maar dat is niet gedaan. Ook nu broeit het echter nog. Mensen zijn écht boos. Het kan zomaar dat ze toch het werk neerleggen als Qbuzz hun situatie niet snel verbetert. Het bedrijf is tot nu toe vooral bezig de imagoschade te beperken, vooral naar de media toe.”
Gewaarschuwd
Volgens Sükür hebben FNV en de chauffeurs zes maanden geleden Qbuzz al gewaarschuwd dat het zo mis kon gaan. Qbuzz kreeg van de provincie het busvervoer in dit deel van Zuid-Holland toegewezen, omdat het onder meer aangaf de dienstregeling te zullen verbeteren en meer schonere bussen te zullen laten rijden.
Sükür: ,,Nu rijden hier haastig uit Berlijn en IJsland gehaalde bussen om de boel te vervuilen. Het is heel kwalijk dat Qbuzz het allemaal zo mooi heeft voorgesteld, terwijl ze wel wisten dat ze het niet konden waarmaken. De provincie had zich ook wel mogen afvragen of het door Qbuzz geschetste plaatje reëel was.”
Chauffeurs vertelden eerder al aan deze krant dat ze in bussen reden waarin ze geen noodoproep kunnen doen. Qbuzz bestreed dat. FNV maakt nu hetzelfde verwijt en Sükür voegt eraan toe dat dit wettelijk helemaal niet mag. Wie dit zou moeten controleren, weet Sükür niet precies. ,,Maar voor zover wij weten is dat niet gebeurd.”
Qbuzz houdt ook nu vol dat chauffeurs wel degelijk noodoproepen kunnen doen. ,,Onze bussen gaan veilig voor reiziger en chauffeur de weg op.” Zuid-Holland kondigde al aan Qbuzz mogelijk te gaan beboeten. Sükür zou dat ‘absoluut terecht’ vinden.
